kontaktinfo: webmaster@organet.se
Startsida Trendspaning Sport Kultur & Nöje Sex & Samlevnad Debatt Ledare
Hälsa & Skönhet Vett & Etikett Vetenskap Insändare Horoskop Jobbannonser Arkiv & Länkar

Kultur

Många chockade när Sune Bänk kastade avklippta fingrar till publiken

Sunes hand080803
Gårdagskvällens föreställning av Köpmannen från Venedig på Örebro stadsteater blev en chockartad upplevelse för publiken. Hela pjäsen spelades i totalt mörker, vilket fick många besökare att börja bua och lämna lokalen. Det blev för mycket för Sune Bänk, pjäsens  kontroversielle regissör, som ilsken hoppade upp på scenen beväpnad med en stor bultsax.

- Sitt still i bänkarna era förbannade rondellhundar, skrek Sune Bänk hysteriskt.

När publiken inte åtlydde uppmaningen, kapade han till allas förvåning av sig tummen och kastade ut den i folkhavet. I rask följd följde sedan även pek- och långfingret.

- Jag bara ger och ger, och ni bara tar och tar, vrålade den ursinnige teaterregissören med blodet sprutande ur fingerstumparna.

Under de senaste månaderna har Sune Bänk skurit av sig ett öra, näsan, det mesta av sin penis och tre fingrar. Var ska detta sluta?


Tysk bögkonstnär gjorde braksuccé på Galleri Brun
080509
Gårdagens vernissage på det trendiga Galleri Brun hade lockat 300 förväntansfulla besökare och hela den svenska kultureliten. I rampljuset stod den unge tyske bögkonstnären Heinz Schück (28) som ställde ut 50 verk från sin Heterosexuella tid, den period som han själv betraktar som sin mest kreativa och nyskapande.

Heinz Schück är kanske den mest typiske representanten för det unga tyska bögmåleriet. Han använder svala färger i ett non-figurativt kaos.

Ett oväntat inslag under vernissagen bjöd Heinz Schück också på – som vanligt. Mitt bland de snitt-ätande och champagne-smuttande besökarna slet den speciellt inbjudna prinsessan Barbroline von Acko av sig kläderna, smetade in sig i blå färg och började kopulera våldsamt med sin medhavda kungspudel Charles, till tonerna av Good save the queen.

Ja, gårdagens vernissage hade verkligen allt. Alla verk av Heinz Schück såldes under den första timmen. Här bredvid visar vi de tavlor som betalades högst.
 

Min hund kväver mig (litografi)

Man i potta (blandteknik)

Spetälskas dans (akvarell)

Flykten från Rumänien (olja)


Katastrofscener när Sune Bänk tog fram kniven!
080404
Igår kväll var det dags igen. Den omstridde teaterregissören Sune Bänk hade vässat kniven ordentligt. När publiken började bua åt hans baklängesföreställning av Mäster Olof hoppade han upp på scenen och skar av sitt högra öra (det vänstra kapade han vid premiären i måndags).

Några av skådespelarna svimmade och publiken började lämna salongen, när Sune Bänk skrek hysteriskt:

 - Jag kan lukta mig till dålig kritik, era djävla rondellhundar, och skar med ett raskt snitt av sig näsan också.

 När Organet träffar konstnären under den följande omplåstringen avslöjar Bänk att han tänker dra publiken inför arbetsdomstolen.

 - Det här är en arbetsskada, och jag är inte främmande för att ta till kniven igen om inte publiken jublar.


080401
Ska Sune Bänk skära av sitt nästa öra ikväll?

Stadsteatern i Bålsta fortsätter att gå sin egen väg. Premiären av Strindbergs Mäster Olof igår kväll blev en upplevelse som ingen ska glömma. Hela pjäsen spelades baklänges!

Uppsättningen har regisserats av Sune Bänk, som tidigare fått sparken från sitt arbete som konstnärlig ledare vid Det Kongelige Teatre i Drammen. Sune Bänk är en mycket kontroversiell person. Han fick sparken från teatern i Drammen när han mitt under en föreställning skar av sig sitt ena öra och kastade ut det till den buande publiken samtidigt som han skrek ”Jag hör er inte!”.

Baklängesexperimentet i Bålsta blev också en chock för publiken. De flesta gick redan i första – det vill säga sista – akten. Det var precis det Sune Bänk hade förutspått. Så här säger han själv om sin uppsättning:

- I alla bra berättelser sker upplösningen i slutet. Jag vill börja med det. Då kan de som har ont om tid gå tidigt och ändå få en fantastisk teaterupplevelse. Min baklängesuppsättning av Mäster Olof är helt enkelt en eftergift för den stressade nutidsmänniskans situation.

Kritikerkåren ställer sig tveksam till hela idén, men Sune Bänk anser inte att han har gjort narr av Strindbergs dramaturgiska mästerverk:

- Skådespelarna läser ju inte orden baklänges, utan bara meningarna. Publiken får väl ha lite fantasi, för helvete. Blir det några buanden ikväll, lovar jag att skära av mitt andra öra – och kanske ryker näsan också om jag är på det humöret.